HUGO VAN DER MOLEN'S Courbet (1819-1877) prijzen excl. verzendkosten / prices exclusive shipment costs Paypal and most credit cards are accepted klik op foto's om te vergroten / click on photos for enlargements |
Gustave Courbet (1819-1877) Musée du Louvre (École Francaise) orderno. Courbet-1 Price: € 25. |
"Atelier van de kunstenaar" (1855), olieverf op doek, 361 × 598 cm. |
Het "Atelier van de kunstenaar" (1855) kan gezien worden als Courbets kritiek op het onvermogen om zich bezig te houden met de echte wereld zoals hij die zag: het atelier van de kunstenaar is groezelig en vol, maar het schilderij op zijn doek toont een prachtig landschap dat geen enkele relatie heeft met de wereld waarin de kunstenaar leeft. Courbet toonde zichzelf tegelijkertijd als meester van het realistisch schilderen en van de schilderstijl die hij verwierp. |
De realisten wilden de kunst losmaken van sociale regels en laten zien hoe de maatschappij het leven van mensen vormt. Zijn schilderijen zagen er net zo ruig uit als zijn onderwerpen. Toen "De Steenhouwers" in 1850 werd getoond op de Parijse salon, vonden critici het onartistiek, ruw en socialistisch. Realisme werd gezien als een vijand van de kunst en velen geloofden dat de fotografie oorzaak was van deze rampzalige ontwikkeling. Vanaf dat moment organiseerde Courbet zijn eigen tentoonstellingen, hetgeen navolging vond bij andere schilders.
Aanhangers van het realisme beweerden dat de kunstenaar de wereld moest weergeven zoals hij is, zelfs als dat betekent dat er artistieke en sociale conventies gebroken moesten worden. De onderwerpen van veel realistische schilderijen werden destijds als immoreel beschouwd omdat ze tegen de geaccepteerde regels van de "goed smaak" in gingen. L’Origine du Monde ("de oorsprong van de wereld") uit 1866, is Courbets meest provocerende naaktschilderij, van de scchoot van een vrouw.
Het realisme was het sterks in Frankrijk, met vertegenwoordigers als Gustave Courbet en Édouard Manet, wiens "Olympia" een rel veroorzaakte toen het in 1865 werd tentoongesteld in de Salon in Parijs. Bezoekers aan de salon waren gewend aan naakt in schilderijen, maar dan wel in een klassieke context. Maar op "Olympia" zagen ze een "echte" naaktfiguur, gepresenteerd zonder verwijzing naar de klassieke wereld: een prostituee.
Andere "realisten" waren Honoré Daumier, Edgar Dégas, Henri Fantin Latour, Alfred Menzel en James Tissot.
Bronnen:
Wikipedia, 26-1-2012
Little, S. (2010), Kunst begrijpen, uitg. Librero: www.librero.nl, ISBN 978-90-5764-640-9 (warm aanbevolen !).
faculty.etsu.edu, 26-1-2012
U bent hier: home - picture postcards - art - Courbet
.